Zajęcia 3 – więcej testów

Slajdy do wykładu są tutaj

Zacznijmy od generowania losowych liczb z rozkładu normalnego (przydatna funkcja to rnorm). Weźmy przykład biathlonistki, która strzela do tarczy. Niech zmienna losowa x oznacza odchylenie jej strzału od środka tarczy (1-wymiarowe).

Zadanie 1. Wygeneruj zadaną liczbę (np. 10 100 10000) wyników strzałów z celownikiem dobrym (srednia 0) i tyle samo z celownikiem przesunietym w górę (średnia 1,2 lub 10) lub przesuniętym w dół (średnia odp. -1 -2 -10). Sprawdź testem t-Studenta (t.test), czy można rozpoznać te dwie sytuacje. Jak zależy to od liczby strzałów?

Zadanie 2. Spróbuj oszacować (np. metodą prób i błędów) ile strzałów trzeba wykonać (przy założeniu różnicy średnich=1 i wariancji=1) aby móc rozróżnić celownik dobry od popsutego.

Zadanie 3. Dla zadanej liczby n strzałów wygeneruj dużo (>1000) prób po n i policz ich p wartości, wygeneruj rozkład p-wartości (przy pomocy pakietu qvalue) i oszacuj FDR

Zadanie 3. Wróćmy do zagadnienia kostek do gry. Wygeneruj beczkę (np. 10000) kostek do gry nieobciążonych i dołóż do nich garść (np. 100) kostek obciążonych na 6ce. Dla każdej kostki wykonaj N rzutów kostką i zbadaj wynik testem chi^2 (chisq.test). Zobacz jak FDR zależy od obciążenia kostki (np. p(6)=1/2 vs. p(6)=0.9). Może przydać się funkcja sample, i definiowanie zakresów, np. 1:6

Zadanie 4. Wykonaj wykresy qq (qqplot) dla strzałów biatlonistek karabinem dobrym i popsutym. Porównaj je do wykresu q-q pomiędzy rozkładem z jednego karabinu a rozkładem pochodzącym z mieszaniny strzałów z dwóch karabinów).

Zadanie 5. Na podstawie wybranej siatki centylowej wygeneruj próby  (np. po 100 dzieci z każdej grupy i określ statystyczną istotność zależnośći wagi od wzrostu testem f z ANOVA (funkcja aov())

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *